noticies mallorca

Activitats organitzades per al 11F, Dia Internacional de la Dona i la Nina en la Ciència

A continuació es pot consultar el programa complet d’activitats que la Plataforma 11FBalears ha organitzat per al 2022:

QUÈ ÉS #11FBALEARS?

La Plataforma 11F Balears, és una acció col·laborativa per posar en valor el paper de la dona en la ciència i la tecnologia, i està formada per dones de diferents entitats i institucions científiques.

Des de que l’any 2015 Nacions Unides proclames l’11 de febrer (11F) com el Día Internacional de la Dona i la Nina en la Ciència es celebren activitats arreu el món per denunciar l’escletxa de génere existent i aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per les dones i les nines.

A Balears hem proposat algunes activitats que conviden a reflexionar a tots els actors implicats sobre els reptes als quals hem de fer front per trencar l’escletxa de gènere.

PER QUÈ UN DIA INTERNACIONAL DE LA DONA I LA CIÈNCIA?

En l’actualitat les dones es troben encara amb diferents barreres que dificulten la seva presència en el món científic: a la mancança de pressupost i les retallades dels darrrers anys, o els comportaments masclistes i discriminatoris dels tribunals d’avaluació i del sistema de publicació d’articles especialitzats, s’uneix a la minva de vocacions científiques i tècniques entre les joves.

Aquest fet es produeix en les primeres etapes educatives, i es manifesta posteriorment en l’elecció dels estudis (només una de cada cinc joves de 15 anys vol dedicar-se a professions tècniques, científiques o a les enginyeries). I una de les raons per les quals això es produeix és que falten rols femenins en l’àmbit de la ciència i la tecnologia, i que els personatges femenins han estat a l’ombra al llarg de la història.

A més de la mancança de visibilitat i de models a seguir en el món científic, també s’ha detectat que a una edat molt primerenca, les nines es perceben a si mateixes com menys brillants que els nins. Aquestes idees sobre el gènere i la intel·ligència que apareixen en una fase de la infància, poden fer que les nines perdin l’interès per les ciències o les enginyeries.